Kickstart van je project – Vragen die je jezelf moet stellen voordat je begint

Zit jouw hoofd ook vol met ideeën als ondernemer? Nieuw aanbod voor je klanten, plannen om je bedrijf soepeler te laten lopen met die ene nieuwe software, eindelijk die online cursus bouwen. Maar hoe leuk dat ook allemaal is, het zijn allemaal kleinere of grotere projecten. En dat schrikt af … want waar te beginnen en hoe houd je het overzicht? Hoe zorg je ervoor dat het plan niet op de plank blijft liggen? Hoe zorg je ervoor dat je niet vastloopt of met een ongewenst resultaat komt te zitten omdat je “als een kip zonder kop” gewoon maar wat bent gaan doen? In deze blog geef ik je handvatten voor een vliegende kickstart van je project. Stel je zelf deze vragen en krijg inzicht in je project. Je zult zien, dat geeft helderheid en sturing, en dan… gaan met die banaan… o nee… project…

Hoe ziet de huidige situatie eruit?

Schrijf in het kort op hoe de zaken nu gaan en waarom dit niet meer ok is voor je. Dit maakt het voor jou en eventuele partners waar je mee samenwerkt duidelijk, waar je vandaan komt en waarom je dit project bent gestart.

Wat is het doel?

Schrijf op hoe de nieuwe situatie er voor jouw uitziet. Wat is er dan verbeterd/ anders voor jou en je klanten? Hoe ziet het eindresultaat eruit? Hoe ziet succes eruit? Dit is heel belangrijk. Een grote valkuil van vele , vaak perfectionistische, ondernemers is dat er altijd nog wel iets te verbeteren valt. Daardoor is het nooit af. Dus definieer “af” en blijf daarbij. Verbeteringen zijn voor een vervolgproject.

Wat moet er gebeuren?

Om je doel te kunnen bereiken moeten er dingen gedaan worden. Schrijf op welke dingen er gedaan moeten worden. Schrijf ze op in chronologische volgorde. Zo ben je er zeker van dat je niets vergeet. Schroom niet en vraag aan anderen met je mee te kijken en je lijst an te vullen.

Wie gaat wat doen?

Misschien ben jij een echte “Jack of all trades” maar een goede kans dat je niet alle acties zelf uitvoert. Afhankelijk van je budget heb je misschien wel een Virtueel Manager/ Online Business Manager of Virtueel assistent die jou het een en ander uit handen kan nemen of je besteedt delen uit aan een derde partij. Belangrijk is dat je weet wie wat gaat doen. Je wilt immers niet halverwege erachter komen dat niemand dat éne cruciale element op de agenda heeft staan.

Wat gaat het kosten?

Niet geheel onbelangrijk… Je zult niet de eerste zijn die een project start en halverwege erachter komt dat het geld op is. Maak een overzicht van alle geschatte kosten. Als je gebruik maakt van derde partijen kan je vrijblijvende offertes opvragen die je een indicatie geven van de kosten.

Wanneer gaan we het doen?

Nu dat je weet wat er gedaan moet worden en door wie, is het zaak helder te maken wanneer het moet gebeuren. Definieer mijlpalen en deadlines. Dit verdeelt je project in behapbare brokken en  zijn belangrijk om overzicht te behouden én de vaart erin te houden.

en nu doen!

Als je aan project management denkt, denken veel al meteen aan veel rompslomp en een grote (digitale) papierwinkel. Maar dat is niet altijd nodig. Je kan dit al op 1-2 A4tjes vastleggen. Prik het op je prikbord!

Om je project verder in goede banen te leiden is communicatie met alle betrokkenen heel belangrijk. Buiten telefoon en mail en microsoft teams, vind ik het prettig met tools te werken zoals Trello of Planner in Microsoft 365. Op een hele simpele overzichtelijke manier kan je alle acties ordenen, toewijzen aan personen en volgen. En bovendien superhandig tijdens een vergadering. Iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt. Iets met neuzen dezelfde kant op…

Meer weten of even sparren? Plan een gratis gesprek met mij in!