Wat is Google Mijn Bedrijf en hoe vraag ik het aan?

Je wilt natuurlijk dat jou klanten je makkelijk vinden, dat ze weten dat jij er bent. Als jouw potentiële klanten op jouw bedrijfsnaam, jouw product of service zoeken, wil jij natuurlijk dat jij meteen gevonden wordt. En je wilt dat het voor hen zo simpel mogelijk is om met jouw bedrijf in contact te komen. Misschien heb je al een website waar je aandacht aan je SEO (search engine optimisation) besteed. Je kan zelfs adverteren om tijdelijk bovenaan te staan in Google. Maar er is meer mogelijk.

Je herkent vast het zogenaamde local pack:

Als jij kinderfeestjes in Delft aanbiedt, wil je natuurlijk in dit lijstje voorkomen.

Google Mijn Bedrijf Local Pack

Ook zie je vaak aan de rechterkant van je scherm kennisvensters met bedrijfsvermeldingen zoals deze:

Wil jij dat ook met jouw bedrijf? Dat kan.

Hoe komt mijn bedrijf in de local pack en hoe krijg ik nu zo’n kennisvenster voor mijn bedrijf?

Google biedt de tool Google Mijn Bedrijf aan. Hiermee kun je je bedrijf promoten op Google Zoeken en Maps. En het mooie is, het is GRATIS! Door een vermelding in Google Mijn Bedrijf komt je website beter naar voren in de lokale zoekresultaten. Google gebruikt de informatie uit Google Mijn Bedrijf voor je vermelding in Google Maps en in de Local Pack.

Wat kan je verder met Google Mijn Bedrijf?

Je kunt je bedrijfsprofiel dus aan je klanten laten zien: je klanten informeren over je producten en diensten, speciale aanbiedingen promoten, informatie over je openingstijden delen en hoe ze je kunnen bereiken. Maar ook jij kunt zien wie je klanten zijn en contact leggen met hen. En heb je geen website? Google Mijn Bedrijf geeft je een gratis feature om een basis website te maken in Google Mijn Bedrijf.

Een profiel opzetten in 3 stappen

Gelukkig is het aanvragen en opzetten van Google Mijn Bedrijf ook niet heel erg moeilijk. Volg het onderstaande stappenplan en je hebt in no time een Google Mijn Bedrijf profiel. Je hebt hiervoor wel een Google account nodig. Als je deze niet hebt kan je die eenvoudig aanvragen bij Google.

Ga naar Google Mijn Bedrijf en vul de gegevens in.
Het is een simpel stapsgewijs proces wat zichzelf wijst.

Verifieer je bedrijf
Google wil zeker zijn dat jij de eigenaar bent van je bedrijf. En dat is goed zo. Daar om zal Google je aanvraag verifiëren. Dat kan ouderwets via een briefkaart die je zult ontvangen met de post. Dit duurt ongeveer 10 dagen. Deze bevat een code waarmee je dan je profiel kunt verifiëren. Als je een website hebt die aangemeld is via Google Search Console, kan je aanmelding ook op die manier geverifieerd worden

Optimaliseer je profiel
Nu dat je een profiel hebt aangemaakt moet je deze vullen met accurate informatie en recente afbeeldingen en/ of video’s.

Een gedetailleerd stappenplan van Google vind je hier: https://support.google.com/business/answer/2911778?hl=nl

Nu heb ik een Google Mijn Bedrijf profiel en dan?

Updaten, updaten, updaten. Wil je door Google gevonden worden? Het algoritme van Google is een mysterie. Wat we wel weten is dat relevantie, autoriteit en afstand belangrijke elementen zijn. Dus zorg ervoor dat je profiel zo volledig mogelijk is en je de mogelijkheden die Google Mijn Bedrijf je geeft zo veel mogelijk benut, zoals algemene informatie, openingstijden, overzicht van je producten en/of diensten en reviews. Dat is niet alleen belangrijk voor Google, maar is ook goed voor je sociale bewijskracht (social proof).

PLAN naar SYSTEEM is een samenwerking tussen Edwin Lansbergen van slimme software.online en Marjolijn Horsselenberg van mh virtual business partner.

Interesse of vragen naar aanleiding van deze blog? Maak een afspraak voor een vrijblijvend adviesgesprek.